KNABBEL & BABBEL

Verslag reis 2015 Empuriabrava (Spanje)

Dag 0: Barvaux - Izegem met Roxy 250km 24/6/2015

Eerst zijn we vertrokken richting Izegem om daar onze hond Roxy af te zetten bij zijn oppassers de tante en nonkel van mijn vrouwke Cinthy. Na daar nog een babbeltje te hebben gedaan en een drankje te hebben veroverd nog es naar de kinderen gegaan bij hun ma in het stil ende . Enkel Gregory was er aanwezig en Kim was gaan shoppen met haar vriendin. Nog een paar potjes gepakt en wat gelachen en dan meme naar tante Adrienne gebracht om te overnachten. Wij zijn daarna naar Marnik en Heidi gegaan en hebben daar nog lekker genoten van het mooie weer op zijn terras, daarna dan ook nog iets gegeten en toen kwam ons Kim er aan met Christof om ook nog van ons even afscheid te kunnen nemen.

Toen iedereen weg was en wij voldaan waren van spijs en drankjes zijn we maar naar bed toe gegaan want we moesten de volgende dag alweer vroeg opstaan om de reis naar Spanje aan te vatten , afspraak was 5u45 bij tante Adrienne om ons ma op te halen en te vertrekken.

Een dankwoordje aan onze vrienden Marnik en Heidi voor de warme ontvangst alweer en de ruime kamer die we weer eens mochten in gebruik nemen, bedankt vanwege ons allen

Dag 1 : Izegem - Tain-L'Hermitage 771km 25/06/2015

Na een korte maar redelijk goeie nacht om 4u45 opgestaan om ons klaar te maken voor de grote rit. Na een uurtje was iedereen klaar en konden we afscheid nemen van onze vrienden, deze keer enkel ons Heidi want Marnik die lag te ronken in zijn bed.Na de nodige kusjes en bedankjes zijn we dus maar richting Ingelmunster vertrokken en kwamen we een kwartiertje later dan gezegd aan bij ons Ma, nog en knuffel en een woordje van afscheid aan tante Adrienne en omstreeks 6 u 20 was de grote start richting snelweg om zo via de peages de route naar Spanje te starten.

Via snelweg is niet veel te zien of te beleven maar het loopt toch lekker snel en het vordert dus goed. We zijn natuurlijk enkele malen gestopt om iets te drinken of te eten en ook om onze benen even te strekken want al dat zitten is niet zo evident, zeker al niet voor ons ma die toch al 80 jaartjes telt en dus ook op tijd en stond even moet kunnen de beentjes strekken.Na vele kilometers bollen en een tankbeurt bij 600 km waren we beland in Vienne waar we eerst van plan waren te overnachten, maar daar was niks veel te bespeuren en zo zijn we binnendoor maar nog wat verder gereden tot we in het stadje Tain – L’Hermitage aankwamen op een prachtig pleintje met enkele cafeetjes en restaurantjes. Ook daar hadden we op de gps hotel L’Escale gevonden waar we dus heen gingen en op terras iets hadden gedronken.

Daarna was Cinthy en ons Kenny gaan vragen of we eventueel daar konden overnachten en ja hoor dit kon, na wat overleggen over de prijs zijn we daar gebleven en hadden we een overnachting weliswaar zonder ontbijt voor 98€ . Dan eerst nog maar wat gaan eten, we hadden het eerst dichtstbijzijnde restaurantje uitgekozen, namelijk een pizza restaurant maar je kon er ook andere dingen verkrijgen. Iedereen lekker gesmuld maar weinig in de borden. Niet aan ons hart laten komen en dan naar de overkant geweest om nog een drankje te benuttigen. Dan maar weer tijd geworden om naar ons Hotelleke te gaan, het gebouw was goed verouderd en waarschijnlijk niet meer voor verhuur goedgekeurd maar we hebben toch goed geslapen en waren goed uitgerust om de resterende kilometers nog te kunnen verder rijden tot onze bestemming.

Hotel L'escale google

Adres: 9 Place du Taurobole, 26600 Tain-l'Hermitage, Frankrijk

Dag 2 :  Tain L'Hermitage - Empuriabrava 447km 26/06/2015

Zoals al verteld in de vorige dag redelijk goed kunnen slapen en om 7u terug uit ons bedje, wat gewassen en verfrist en dan alles opgeruimd en terug de auto gaan inladen. Intussen was ons Ma en Kenny ook al klaar en hebben we samen eerst naar de bakker geweest in de straat om daar wat verse broodjes te halen en een koffie om een klein ontbijtje te verover voor we weer verder gingen.Na dit alles zijn we terug de auto ingestapt en terug vertrokken, eerst nog wat verder binnendoor via de nationals omdat het daar wel mooie rijden is en je nog wat ziet onderweg van mooie kastelen of bergen en zo. Maar al rap kwam ik het een beetje beu omdat er redelijk wat verkeer op die nationals zat en ook veel dorpjes voorbij kwam waar je maar 50 mocht rijden. Na een 100 tal kilometer dan maar de gps weer ingesteld op autoweg en tolwegen om zo nog verder te gaan tot onze bestemming. Terug enkele stopplaatsen ingelast onderweg en omstreeks 15u waren we aangekomen op onze bestemming. Op onze brieven van het hotel stond dat we niet voor 17 u konden inchecken dus zijn we eerst in ons stam cafeetje van 6 jaar terug iets gaan drinken, en ja het was meteen alweer een grote Cocktail die we veroverden, maar die hadden we wel verdiend na een 1220 km in de auto te vertoeven.

Toen zijn we toch maar in het hotel binnen gegaan en ons gaan inschrijven, de kamers waren al vrij en al rap kregen we onze sleuteltjes ter beschikking. De wagen gaan uitladen en met alle koffers en tasjes de lift in om alles naar onze kamers te brengen.De vrouwtjes alles in de kasten gaan sorteren en daarna zijn we gaan winkelen in de eurospar die net onder ons hotel is gelegen. Enkele spullen gekocht voor zelf ontbijt te maken op de kamer en nog wat andere lekkernijen. Met pak en zak geladen terug naar de kamers om alles weer op te bergen en dan was er eindelijk rust in het vooruitzicht. Zijn we samen een kleine wandeling gaan maken tot aan het restaurant die we nog kenden van 6 jaar terug waar het zeer lekker was om te eten, even zien of het nog bestaat en ja hoor het was er nog en we hadden een mooi plaatsje op het terras.

De bestellingen voor het eten aangevraagd en ook een servessa erbij natuurlijk om niet droog te zitten bij het wachten op het eten. Na een klein half uurtje was het eten er en moet zeggen het was nog altijd even lekker als 6 jaar terug. Nog een dessertje kon er niet aan ontbreken en daarna betalen en terug richting ons hotel want onze Kenny wou nog even gaan zwemmen. Helaas kwamen we te laat want we kregen te horen dat het zwembad maar open is van 10u tot 20u en ja het was bijna 21u en er kon dus niet meer gezwommen worden.Dan maar op het terras van het zwembad nog wat gedronken en meegedaan met de bingo maar helaas niks meer gewonnen. Dan maar terug richting kamer waar ik nu dit artikel zit te schrijven. Zo meteen terug richting slaapkamer om onze eerste nacht in Spanje te doorbrengen.

Hotel Xons Platja
Adres: Carrer de Pompeu Fabra, s/n, 17487 Empuriabrava, Girona, Spanje

Dag 3 : Markt aan de zee en Empuriabrava 27/06/2015

Vandaag wakker geworden omstreeks 8u30, nog even wat wakker worden op het bed en tegen 9 uur opgestaan. Mijn vrouwtje haar al opgemaakt in de badkamer en was paraat om beneden vers stokbrood te gaan kopen voor ons 1ste ontbijt hier in Spanje op ons appartementje. Terwijl mijn madam naar de bakker was kwam ons ma ook al aangeklopt om het ontbijt samen te verover bij ons op de kamer. Dan maar rap de Kenny ook gaan wakker schudden en intussen was ons madam daar terug met de nodige broodjes, misschien wel 1tje te veel hadden we zo in ons gedachten.

We waren dus voltallig en vlogen samen al rap rond de tafel om aan te vallen op het ontbijt, na een halfuurtje waren we toch al aan ons laatste broodje bezig waarvan we dachten dat we er eentje te veel gingen hebben, niet dus en alles dan maar naar binnen gewerkt. Klaar met eten tafel ruimen, de afwas doen samen en ja dan rap een douche gaan pakken want ik zat nog altijd in pyjama.Na een kleine 20 minuutjes was ik ook klaar en konden we vertrekken naar de markt die hier aan het zeetje langs de dijk te bezichtigen was, het was een marktje van een zo een kleine kilometer lang en dan nog terug dus genoeg gewandeld om ons rap van een biertje te bevoorraden want de reserve tank was leeg geraakt. Na dat ene biertje nog eentje genomen en dan maar richting hotel terug de aangekochte goederen in het appartement gaan leggen en dan ons zwembroekje aangetrokken want het was intussen alweer 13u30 en een goeie 35 graden warm.

Onze Kenny wou al van gisteren gaan zwemmen en dus zijn we er meteen gaan in plonzen, en moet zeggen het deed verdomd deugd eens in dit koudere water te gaan springen. Een beetje zwemmen en een beetje bruinen in de aanwezige ligstoelen moest er natuurlijk ook bijkomen, terwijl ons moeder onder de luifel van het zwembad in de schaduw was gaan zitten met een drankje erbij.Na een paar uurtjes plonzen rond 17u30 hebben we ons weer gaan douchen en ons klaargemaakt om nog even de stad of het dorp te gaan verkennen. Een lekker restaurantje opgezocht na een stevige wandeling, deze keer waren bij de chinees Peking geland om een hapje te veroveren. Moet zeggen het was alweer een lekkere en stevige maaltijd en vooral een zeer goedkope, met 4 man alles erop en eraan , eten drank enz.… voor nog geen 50€.

Na dit alles nog even afgezakt naar het internet cafeeke net tegenover ons appartement waar we nog een cocktail hebben gedronken en nog wat hebben gepraat buiten in het salon van het terras. Erg gezellig zitten en zeer rustgevend, en zo zijn we dan weer aan het laatste van onze dag. Morgen zijn we er weer met een volgend verslagje.

Dag 4 : Bezoekje aan de jachthaven Empuriabrava en zwembad 28/06/2015

Vandaag rond 9 uur opgestaan en zoals iedere morgen alweer een frisse douche genomen want het was pas 9 uur maar al zeer warm in de kamer, de airco wat opgezet en naar de bakker terug ontbijt broodjes gaan halen. Samen lekker alles opgegeten en daarna ons klaargemaakt om even de jachthaven in Empuriabrava zelf te gaan bezoeken.Omdat het toch een eind wandelen was voor ons ma hadden we maar besloten de wagen even te nemen, toen we buiten kwamen sloeg de warmte echt in ons gezicht, laat staan hoe het was in de auto die daar in de zon stond geparkeerd, rap een beetje doen draaien met de airco op en na 5 minuutjes zijn we dan vertrekken een paar kilometers verderop tot aan de jachthaven.

Een mooi terrasje aan cafe del canal stond al meteen in de kijker om daar een drankje te benuttigen en in de schaduw te gaan zitten met zicht op het water en de boten er om heen. Daar een beetje info gaan vragen wat het kost om even zo een bootje te huren en het dorpje rond te varen.De prijs voor 4 personen was 40€ en je kon een uur varen met een elektrische boot het stadje rond. Aangezien onze Kenny niet mee was zijn we dus niet gegaan en zal dat misschien voor morgen zijn. Toen we daar in die kiosk aan de boten keken stond de temperatuurmeter intussen al op 42 graden in de zon, wat ons ertoe bracht om terug naar het hotel te gaan en vandaag niet te veel meer uit te spoken want het was echt te heet om adem te halen.Aangekomen in het hotel terug de zwembroek aangetrokken en meteen het zwembad in wat een weldoende verfrissing was. Toen was er ook waterpolo als activiteit van ons hotel en zo hadden we weer iets voor handen. Ook nog een beetje in de zon gaan liggen maar dan met de paraplu erbij om de meeste zon toch in schaduw te veranderen anders was het niet uit te houden in die temperaturen.

Rond 17u30 zijn we terug naar de kamer gegaan om ons te douchen en klaar te maken voor te gaan uitzien naar alweer een ander restaurantje om ons avondeten te benuttigen. Deze keer werd het een restaurantje aan de buitenkant van EmpuriaBrava die we aangemoedigd kregen van man die hier al 20 jaar komt in de streek. De naam Monserad was ons onbekend en dus zijn we het maar eens gaan proberen, het viel al bij al wel mee maar niet om een wauw gevoel te geven. Het was lekker maar sommige dingen had al koud voor het werd opgediend. Na dit eten nog even wat rondgereden in Empuria en dan weer naar het hotel om de activiteiten mee te maken van de avond, een partijtje gebiljart met een paar Duitse dames en nog een Ricard of 2 benuttigd en rond 24 uur was het tijd om de kroeg te sluiten en wij terug naar ons bedje te gaan om morgen weer fris en monter erbij te wezen.

Dag 5: Dagje zwembad 29/06/2015

Na het ontbijt hadden we besloten omdat het zo warm was om eens een dagje aan het zwembad te vertoeven om ons kleurtje wat bij te werken. Zo gezegd zo gedaan dus en enkel rond 19u gaan douchen om dan te gaan eten in het dorp in de Dorpskroeg, das een restaurantje met allemaal duitse specialiteiten.

Dus vandaag niet veel te vertellen.

Dag 6 : Bootje varen en skydivers bezoeken 30/06/2015

Terug een stevig ontbijtje gehad en dan zijn we met ons allen vertrokken naar de kiosk waar ze bootjes verhuurden om even te gaan varen rond Empuriabrava en de mooie kanalen eromheen. We melden ons aan en voor een prijsje van 40€ met 4 personen kregen we een boot toegewezen met zonnepanelen, die werkte dus op elektriciteit, met ons allen erin gestapt en al rap hadden we de kneep van het besturen van de boot door.Nu maar rondvaren en vooral zeer veel rondkijken naar de prachtige villa’s en boten die erbij lagen aangemeerd, sommigen hadden zelfs 2 boten en anderen dan weer een paar jetski’s voor hun villa staan. Er waren ook villa’s die voorzien waren van garages of een carport voor hun boot onder te gaan parkeren net zoals wij met onze auto zouden doen. Wat ons opviel was dat er zeer veel van die villa’s te koop stonden, maar toen we dan ergens in het dorp de prijzen zagen wisten we ook waarom er zoveel stonden die niet verkocht geraakten.Na een uurtje varen en kijken naar huisjes langs de rijtjes van Empuriabrava zeg maar zijn we terug aangekomen op de startplaats waar we onze jacht weer konden verlaten. Eenmaal uit de boot kwam al rap da madammeke afgelopen met onze foto’s die werden genomen bij de start van onze boottocht, deze dus nog es goed bekeken en dan ook aangekocht want het was wel mooi en een mooie herinnering aan onze tocht.

Natuurlijk hadden we van al dit gedoe ook dorst gekregen en had ik het idee gegeven om eens naar de plaatselijke landingsbaan en skydiversclub te gaan kijken. Net toen we aan kwamen landen er net een 4 tal van die skydivers op het plein, wel mooi om te zien, dus rap een plaatsje gezocht buiten onder de bomen in de schaduw en een drankje besteld. Enkele tellen later startte het vliegtuig en kwamen er een paar mannen aangerend met hun parachute op de rug gebonden, klaar dus om te gaan gedumpt worden op 4000 meter hoogte en daar de skydiversprong te gaan wagen.Op nog geen 5 meter van ons zagen we dus het vliegtuig opstijgen en ook weer landen, alsook de skydivers die rakelings langs ons passeerden om dan ook recht voor ons te landen.

Na dit alles terug vertrokken naar het hotel om nog een paar uurtjes te zwemmen zoals iedere dag en dan rond 19u terug een douche te nemen en te gaan eten. Intussen waren er ook nog een bevriend koppel van ons aangekomen die op terugreis waren en bij ons nog een nachtje overnachten om dan de dag erop naar de avond toe terug te vertrekken richting huis. Samen dus iets gaan eten deze keer bij de dichtstbijzijnde turk en Kebab zaak. Nog wat na gepraat en dan vertrokken naar de bar van het hotel om nog enkele drankjes te veroveren om dan ons bedje alweer op te zoeken en lekker te gaan slapen.

Bootverhuur

Adres:  Av. Carles Fages de Climent    17487 Empuriabrava

Skydiversclub

Adres: Sector Aeroclub, s/n, 17487 Empuriabravia

Dag 7 : Shoppen en zwemmen 01/07/2015

Vandaag waren we toch wat later wakker dan gewoonte, dan meteen maar broodjes gehaald en het ontbijt klaargezet op de tafel, al rap kwamen onze vrienden er aan en ook ons ma en Kenny. Na het ontbijt alles opgeruimd en toen was het tijd om samen met de vrouwtjes even te gaan schoppen in de galeries hier van Empuriabrava. Wij mannen wilden naar de cocktail bar gaan om iets te drinken maar 1 keer daar aangekomen hadden we dikke pech want die was pas om 18 uur open. Dan toch maar de vrouwtjes laten verder wandelen en wij terug gekeerd naar een cafeetje die we toch wel hadden opgemerkt zeker die wel open was hihi.Intussen hadden we ook in een winkel gestopt om messen te gaan kopen voor onze Kenny zijn messen verzameling, het was hier redelijk goedkoop voor een mes en had Kenny beloofd dat hij er eentje mocht hebben, toen we buiten kwamen was ik toch alweer 91€ armer en Kenny 2 mooie messen rijker. Maar hij had het verdiend.

Dus in dit cafeetje bij Martha nog een Ricard gevraagd, na een klein halfuurtje kwamen ook de vrouwtjes er weer aan, nog een tourneetje gevraagd dan en nog wat zitten vertellen, het was er echt heel goed op het terrasje daar. Intussen was het alweer 14 u geworden en zijn we samen met onze vrienden uit Izegem gaan zwemmen. Het water was vandaag zeer warm maar toch wel zalig om in te gaan vertoeven.

En dan zoals gewoonte alweer tijd om te gaan douchen en eten met zijn allen samen in de Orange kiwi waar je zowat van alles en nog wat kan krijgen en ook heel lekker is. Na het eten nog een quiz gaan meespelen in de bar van het hotel en daarna was het tijd om afscheid te nemen van onze vrienden want die hadden nog een 1200 km voor de boeg om naar huis te rijden. Nog wat handjes schudden en zoentjes uitdelen en weg waren ze.Dan nog met de rest van de tafel een paar drankjes benuttigd en omstreeks 24u terug naar de kamer om onze nachtrust aan te vatten maar eerst nog een verslagje schrijven dus.

Dag 8 : Dagje zwembad 02/07/2015

Wegens het warme weer met ons moeder de schaduw opgezocht en wij ons lekker geamuseerd in het water en de ligstoelen. Een mens moet ook even genieten he.Daarna gaan eten naar de Wok You samen met onze vrienden die we daar hebben leren kennen, Een heel groot buffet en zeer lekker, echt een aanrader voor wie er ooit eens komt. Dit restaurant ligt in een aanpalend dorpje Figueres zo een 12 kilometer verderop.

Wok You

Adres: P.I Recinto Ferial, Italia, 6, 17600 Figueres

Dag 9 : Varen op zee en een bezoekje aan Roses 03/07/2015

Ontbijtje terug opgevreten en ons klaargemaakt voor een bezoekje aan het stadje Roses die nogal bekend is in de streek voor zijn mooie kleine staartjes in het dorp vol met winkeltjes en restaurantjes, maar eerst hadden we afspraak om 11 u op de boot die een weg aflegt rond de playa van Empuriabrava en Roses.En ja hoor precies om 11 u konden we opstappen op de boot om een kleine 10 minuutjes later te beginnen met de rondvaart. Er was niet zoveel volk aanwezig op de boot waardoor we dus ook makkelijk even konden rondwandelen en even alles mooi van dichtbij konden gaan bekijken, even vooraan op de boot gaan staan en moet zeggen je moest je nogal wat vast houden want op zee en de woelige baren, al was het weer zeer goed toch had je nogal wat wind te verduren, dus veel heen en weer lopen terwijl we aan het varen waren zat er precies niet in.

Plots werd de boot stilgezet op een punt in zee en konden we onderdeks gaan kijken waar ramen waren bevestigd om zo alle vissen in zee te zien zwemmen, dit was toch wel even de moeite waard om dit even te zien wat zoal gebeurd onder water in de zee, al het zeewier de verschillende vissen enz…, Na een 2 uurtjes varen waren we terug aan onze start of eindplaats gekomen en hadden we intussen een mooi uitzicht gezien wat je normaal vanaf de straat niet kan zien, al die prachtige rotsen en gebouwen langs de kuststreek.

Eenmaal afgestapt dan nog maar eens zoals eerder al verteld de mooie straatjes van Roses gaan verkennen en meteen ook nog een pannenkoekje gegeten om de intussen we gekregen honger wat te stillen. Intussen was het weer goed in de namiddag en zijn we dan terug naar het hotel gegaan om zoals iedere dag nog wat te gaan zwemmen en af te koelen en omstreeks 19u terug wat te gaan eten wat we intussen al gewoon zijn geworden.

Els Blaus de Roses

Adres: Passzig Maritim, s/n (Davant Hotel Mary Sol) 17480 Roses (Girona)

Dag 10 : Laatste dag rusten aan het hotel 04/07/2015

De laatste werd besteed aan een rustdag, want om precies middernacht hadden we besloten de terugreis naar de Ardennen aan te vatten. Dus even nog lekker met zijn allen het dorp in gegaan om iets te gaan eten en daarna nog een laatste bezoekje aan de cocktailbar om er nog eentje te drinken en nog een partij te polen met mijn zoon Kenny en de eigenaar van de zaak.

Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan om de laatste avond met onze vrienden door te brengen, meteen ook nog wat email en Facebook adressen uitgedeeld en niet te vergeten van ons groepje een paar mooie groepsfoto’s genomen ter herinnering aan deze mooie vakantie met prachtige mensen om ons heen, alsook de animator was een prachtige kerel die ons de volledige week goed heeft laten amuseren.

Natuurlijk was er voor ons geen alcohol op de laatste avond maar het was daarom niet minder gezellig, rond 23u30 dan maar begonnen met iedereen het beste te wensen en afscheid te nemen om dan uiteraard tegen rond middernacht de Antara weer op gang te laten gaan en de kilometertjes naar huis te laten op vreten. Zo het zit er weer op met de vakantie en dan meteen ook met dit verslag, ik hoop dat jullie evenveel genoten hebben bij het lezen dan ik op deze reis maar dat denk ik niet ha ha ha.

Over het naar huis rijden geen verslag omdat we in 1 keer naar huis zijn gereden zonder overnachting !