KNABBEL & BABBEL

Verslag reis 2013 Zwarte woud, Schonau(Duitsland)

Dag 1, Barvaux - Shonau 510 km 14/09/2013

Ja het was zo ver om een uur of 6 liep de wekker af om op te staan en ons klaar te maken voor het vertrek, bij de buren was ook al licht te bespeuren alsook zagen we door het venster dat het nog altijd serieus aan het regenen was, waardoor de goesting om te vertrekken in de gietende regen niet echt naar boven kwam.Maar wat moet moet en dus ons klaargemaakt, de laatste dingen nog geladen en omstreeks 7u20 zijn we bij ons met de 3 goldwings vertrokken richting het zwarte woud .

Zoals dus al vermeld in het slechte weer zijn we eerst tot in Vielsalm gereden waar we al onze eerste stop hadden om te genieten van een ontbijt in een bakkerij waar we ook een koffie en een paar koffiekoeken konden veroveren.Na alles naar binnen te hebben gewerkt zijn we alweer vertrokken en nog altijd was het aan het regenen.

Na een dik uurtje rijden met Jakke op kop begon plots de gps raar te doen en zag Jakke enkel nog 1 rechte lijn op de gps waardoor we dus al van de route waren afgeweken.We besloten dan om gewoon door te rijden en dat we wel terug op de route zouden uitkomen wat echter niet gebeurde , dan maar het adres van de bestemming rechtstreeks in de gps geladen en zo verder binnendoor gegaan, wat we dan wel hadden was dat wij door ieder centrum reden wat natuurlijk ten koste ging van vele tijdverlies .

Op een gegeven moment was het zo aan het regenen dat wij recht op de motor moesten staan om boven ons scherm te kunnen uitkijken want door het scherm zien was zo goed of niet meer mogelijk van de regen , dit was  niet meer regenen maar gieten met bakken .We zijn dan echter nog eens gestopt om tenslotte het overtollige water toch eens van ons te laten aflopen en ons wat te laten drogen wat niet zo goed lukte onder die carwash waar we waren gestopt .De vrouwen nog even de nodige plasjes gedaan en dan weer vertrokken voor de laatste kilometers naar schonau.

Omstreeks 19u zijn we dan ook aangekomen op de bestemming waar al rap de dame des huizes ons kwam verwelkomen en onze motoren konden binnen zetten na de lange rit die ze ons hadden bezorgd door dit beerslechte weer .Onze natte kleren afgedaan en toen waren we nog nat want alles was doorgelopen tot op ons vel.Zat er maar 1 ding op en dit was rap een douche nemen en ons klaar te maken om in het dorp nog vlug iets te gaan eten .

Al rap hadden we iets gevonden om te eten alleen was ons Letje er niet bij want die was onderweg wat ziek geworden en had buikkrampen waardoor ze besloten had om in haar bed te gaan liggen en niet mee te gaan naar het restaurant met de hoop dat ze de volgende dag haar wat beter zou gaan voelen.Na het eten is de Jakke dan ook richting kamer gegaan om Letje te vergezellen en ja de rest is natuurlijk nog blijven haperen in een cafeetje in het dorp ergens in een kelder waar we al rap weer bij vrouwelijk schoon waren beland en samen aan de snaps zijn begonnen, dan een jaegermaister en dan weer bier, voor de rest moet ik niks meer zeggen denk ik want ja tegen rond de tijd van 1u30 in de nacht zijn we allen goed beschonken in ons bedje gerold om de lange natte dag met een goed einde af te sluiten .

Dag 2,  Lenzkirch, Schluchsee, 80 km 15/09/2013

Vanmorgen om 8uur wakker en opgestaan om ons klaar te maken voor het ontbijt om 8u30.Alles stond al klaar op de ontbijttafel en wij dus maar lekker genieten van de verse koffie en de broodjes met vlees, kaas, confituur en nog meer van dat lekkers .De vrouw des huizes kwam ons dan ook nog eens bezoeken aan de ontbijtttafel om alles wat hier te beleven was met ons eens te bespreken en ook de nodige paperassen in te vullen om gratis met bus en trein te kunnen verplaatsen, want als je in duitsland meer of 2 dagen boekt in hetzelfde hotel heb je recht op gratis openbaar vervoer en ja ook de kabelliften hier in de buurt kunnen we gratis gebruik van maken .

Na alles te hebben overlopen was er tussen ons al gekibbeld van wat gaan we vandaag doen, maar door dat Letje nog altijd last had van haar darmen en nog niet 100% was zoals het hoorde zei Jakke vandaag gaan wij niet rijden met de Goldwing . Dus besloten Wingky, Marina en wij Domi en Kwebbel om samen toch een ritje aan te vangen naar lenzkirsch waar we vorig jaar vertoefden en eens een bezoekje te brengen aan het harley cafeetje.En het dus vandaag toch rustig aan te doen na de vele kilometers van gisteren die nog in ons lichaam zaten.

Eerst de beide wings een poetsbeurt gegeven van de hevige regenbuien de dag voordien en dan maar vertrokken richting  Lenzkirsch helemaal binnendoor  met toch maar een paar redelijk zwarte wolken in de lucht.Het regende net niet en na een paar kilometers zagen we het blauwer en blauwer worden in de lucht .Aangekomen in Lenzkirsch in het Harley cafeetje waar we een drankje hebben benuttigd was er toch al een klein beetje sprake van zon .

Na het benuttigen van ons drankje besloten we om nog een bezoekje te brengen aan de schluchsee.Als eerste werk hebben we daar een bezoekje gebracht aan haus Cinthy die we kennen van op facebook en daarna zijn we in het dorp een taarte gaan eten met een koffie .Na dit lekkers te hebben binnengespeeld zijn we dan te voet langs het water van de schluchsee gaan wandelen terwijl onze motoren stonden te wachten op ons aan haus  Cinthy.

Na de wandeling zijn we terug gereden naar ons hotelletje in Schonau maar in die tijd veranderde de mooie zon die we in schluchsee hadden terug in een regenvlaag van je welste waardoor we dan alweer helemaal nat toekwamen aan onze verblijfplaatst .Daar stond ons jakke en Letje ons al op te wachten .

Rap even verfrissen , omkleden en dan te voet het dorp in naar de italiaan om te gaan eten, daarna nog naar hetzelfde cafeetje van gisteren iets gaan drinken, tja van iets kwam nog iets en nog iets en tegen middernacht zijn we dan richting slaapplaats vertrokken om de nachtrust aan te vatten.

Dag 3,  Met de bus naar Todnau en Titissee, 0 km 16/09/2013

Alweer zijn we vandaag omstreeks 8u opgestaan om een halfuurtje later ons ontbijt te gaan benuttigen, zoals de dag ervoor was het ontbijt weer heel goed geslaagd . Aan de ontbijttafel bespreken we wat we gaan doen vandaag, aangezien het weer er weer heel vochtig uitzag en de wolken meer zwart dan blauw waren besloten we om vandaag even de bus aan te roepen om een uitstapje te maken in eerste instantie naar freiburg.

Na lang overwegen en kijken naar de uren van bus en treinen zagen we dat we toch rap een 2 tot 3  uur onderweg zouden zijn naar Freiburg en dat ook de laatste bus die terugkeerde al om 18u was zouden we dus te weinig tijd hebben om alles te kunnen bezichtigen.Dus besloten we om dichter in de buurt iets te gaan bezichtigen en dat werd dan Todnau die maar 10 kilometer hier van het gastenhaus is afgelegen.

Eens daar aangekomen hebben we beginnen wandelen en winkeltjes gaan bezoeken, ook was er daar een kabellift die heel hoog was en waar je van boven naar beneden kon glijden in een soort bobslee.De wingky en ondergetekende Domi besloten om dit uit te proberen.De nodige kaartjes gekocht en weg waren wij met de lift naar boven, eenmaal boven hadden we een pracht van een zicht en de huizen beneden waren precies kleinen blokjes geworden .Alles nog even goed bekeken en dan de bakjes of de bobslee in gegaan om onze weg naar beneden te beginnen via de baan die grote bochten had , de snelheid die je naar beneden gaat kon je zelf regelen door te remmen of gewoon alles los te laten, nu en dan moest je toch wel eens remmen maar er werd een mooi tempo opgebouwd en al rap stonden wij twee weer beneden waar we vertrokken waren met de lift .Het was in ieder geval een mooie belevenis.

Daarna nog een mooi motard cafeetje binnen gegaan waar we iets hebben gedronken en een curryworst hebben naar binnen gewerkt .Dan weer naar de halte van de bus geweest om de bus te nemen naar de titissee om daar alsnog even te gaan wandelen en wat te winkelen .Omstreeks iets na 17u zijn we weer de bus opgestapt om terug te keren naar Schonau die al rap weer een uurtje rijden was .

Eens daar weer aangekomen zijn we dan terug een eetgelegenheid gaan zoeken om ons avondeten te gaan bestellen.Na het avondeten was ons caffetje gesloten want op maandag is het daar rustdag waardoor we dus eens vroeg terug op onze gang of kamer waren .met zijn allen nog even samen gekletst en dan maar de dag weer beginnen afsluiten en ieder weer zijn eigen kamer opgezocht om te gaan slapen.

Dag 4, Watervallen van Todnau, Kerk in St Peter, 135 km 17/09/2013

Zoals iedere morgen hier al de gewoonte is geworden om 8u30 gaan ontbijten , en ja alweer is het door het raam van de kamer alleen maar water en zwarte wolken te bespeuren met hier en daar een beetje hoop door het kleine blauwe plekje die te zien is tussen de andere wolken door.Toch hebben we besloten om de motoren boven te halen en een ritje te maken naar het blauwe plekje toe.

Dus na het ontbijt de jassen , broeken, botten en regenkleren aangetrokken, helmen opgezet de wingky op kop van de drietallige motobende geplaatst en vertrokken alereerst een kleine kilometer verder tot het tankstation om onze machines te voorzien van de nodige drank om ons te kunnen rondtoeren door het ZWARTE woud .

Bakjes waren vol nog even wat lucht in de banden van Wingky zijn wing gepompt en vertrokken zonder gps op naar het blauwe plekje , na een halfuurtje rijden kwamen we een bordje tegen Schonau 3 km en zaten we alweer bijna aan ons stekje zonder ons weten in, Dan maar rap de andere kant opgedraaid en even gekeken voor een keertje een stopplek in te lassen.We waren nog niet helemaal stil en ja daar was de eerste bui alweer , gelukkig zaten we droog en konden we ons daar voorzien van een beetje eten en drank .

En toen werd het weer droog dus tijd om weer te starten en richting watervallen van Todnau te gaan en deze even van dichtbij te gaan bekijken wat op zich wel even de moeite loonde want mooi was het daar wel.Was eerst een stukje lopen en nogal bergop dus goed voor de spiertjes maar een geluk dat ook daar een afdakje was want alweer begon het te regenen.Zo hebben we daar een paar kiekjes genomen en alles even rustig bekeken tot de regenbui weer ging liggen en we de volgende rit konden aanvangen.

De volgende rit ging tot in Sint Peter waar een prachtige kerk stond waar allebeelden en schilderijen binnenin waren bedekt met bladgoud .Zeer mooi en zeker een bezoekje waard , je gelloft het of niet maar de tijd dat we binnen in de kerk waren was het weerom aan het gieten , dus zijn we buiten de kerk gekomen en alweer even binnenin een caffetje wat gaan drinken en een taartje veroverd.Zo zijn we bijna de ganse dag tussen de buien in kunnen rijden tot we wilden terugkeren van sint peters , dan begon het plots te gieten, maar dit moest ervan komen he het kon niet blijven duren dat we geluk bleven krijgen, dan nog een stopplaats gemaakt in Todnau alweer bij een zeer mooi Bikers kroegje en daarna onze weg verder gezet naar onze verblijfplaats in Schonau.

Veel kilometers hebben we niet gereden maar al bij al was het toch een prettige dag met veel bezienswaardigheden die even de moeite loonden om te bekijken.Bij aankomst motoren terug in de garage en dan is mijn madam naar de winkel in het dorp gegaan om nog wat eten te gaan halen en alles samen te kunnen benuttigen hier in de gezamelijke eetruimte waar ook een keuken is die wij kunnen gebruiken om wat eten te bereiden of te koken.

Zo is de dag dus alweer bijna voorbij , en na nog wat napraten en voor sommigen onder ons een partytje pieke zot trekken zoals wij het noemen zijn we allen naar onze kamer geweest om te ........ en te wqchten op onze volgende dag .

Dag 5,  Even op de kamer en het dorp, 0 km 18/09/2013

Vandaag zijn we wakker geworden van het waaien en het hevige regenweer die nu toch stillekes aan onze kl..ten uithangt .Winky, Jakke, Marina en Letje hadden besloten wat vroeger te gaan ontbijten om met de bus van 9uur te kunnen vertrekken naar Freiburg om daar de stad even te gaan doorkruisen.Wij (Domi en Cinthy) hadden er vandaag geen zin in omdat we vorig jaar al Freiburg volledig te voet hadden doorkruist en ook door het zeer slechte weer , dus besloten wij maar een dagje in Schonau te vertoeven , deels op de kamer deels in het dorp.

Niet getreurd want vanaf morgen geven ze droog en zonnig uit en kunnen we hopelijk toch nog een paar dagen van onze vakentie genieten en deze mooie streek toch nog even verder gaan verkennen met onze goldwings wat uiteindelijk toch de bedoeling is van een motovakantie .Want wandelen en winkelen kunnen we thuis ook en is helaas niet voor mij besteed maar ja ieders wat wils natuurlijk , wat moet je anders in dit klote weer .

Dag 6, Watervallen van Schaffhousen, Bodemsee, 321 km 19/09/2013

Alweer een lekker ontbijt naar binnen gewerkt en nu rap onze motoren weer gaan bovenhalen want vandaag is eindelijk een iets grotere rit voorzien, want Zwitserland stond op het programma met de watervallen van Dachen en aan de duitse kant de watervallen van Schaffhoussen .Dus vertrekken maar en rijden, onderweg alweer een mooie stopplaats gevonden om een koffietje te drinken en eens aangekomen in Schaffhoussen de motoren op de parking geparkeerd die voorzien was voor motoren en dan te voet verder gegaan en de watervallen gaan bezichtigen, trappen op en af en fototjes werden in volle glorie genomen ter herrinnering aan die watervallen.Ook vele vissen waren daar aan de brug te zien in het water.

Na er toch wel een paar uurtjes te vertoeven werd er gepraat om alsnog even door te rijden tot aan de bodemsee, helaas zag onze vriend Jakke dat niet zo zitten om dan s'avonds laat nog toe te komen en in het donker te moeten rijden want het was nog enkele kilometers verder.Onze Wingky die echter al redelijk ziek aan het worden was met zijn verkoudheid plooiede echter niet en zei ik wil ook nog wel even een toertje maken, Zo besloten wij 4 dus om nog door te rijden naar de bodemsee .Afscheid genomen van Jakke en Letje en wij vertrokken, na nog vele mooie wegen te rijden kwamen we aan bij de bodemsee en we stopten eerst bij de ingang voor het bloemeneiland Manau, echter konden we er met de motor niet in en moesten we betalen om te voet verder te gaan , maar aangezien het al over 16u was besloten we dit niet meer te gaan doen omdat het dan wel zeer laat zou worden.

Een stukje verder gereden en tot bij het water kunnen rijden waar een vissershaventje was met een terras met mooi uitzicht op de zee en waar ook een overzetboot te zien was die auto's en passagiers naar de andere kant van de bodemsee bracht.Een drankje benuttigd bovenaan op dit mooie terras, nog wat heen en weer getaterd en dan weer de motoren op om de terugkeer aan te vatten.In het terugkeren zijn we gestopt in Todnau bij het biker cafeetje de pfeffermuylle bij Andy en hebben we heel lekker rumpsteak gegeten met ons 4 met daarna nog een jaegermaester die goed was voor Wingky zijn verkoudheid.

Na het eten was het al stilletjes aan donker en redelijk koud maar gelukkig was het maar een tiental kilometer meer tot aan ons Gastenhous of Pension.Eens daar aangekomen waren de Jakke en Letje ook al op hun kamer en zijn ook wij dan maar onze nachtrust gaan opzoeken.Het was alweer een prachtige dag !!

Dag 7, Triberg Koekoeksklok, 176 km 20/09/2013

Na het ontbijt hebben Jakke en ik een route gemaakt voor de terugweg van morgen, Ja helaas het zit er alweer op die week hier in het zwarte woud , Onze Wingky lag nog een beetje op het bed omdat hij zich nog niet zo goed voelde door zijn verkoudheid , dus die lieten we nog maar een uurtje slapen terwijl wij op de pc bezig waren met mapsource en dergelijken.

Na het maken van onze route voor de terugweg was onze wingky al wakker en klaar om te vertrekken met de wing want die wou vandaag even de grootste koekoekklok van de wereld zien die in Triberg was opgesteld.Zo gezegd zo gedaan en dan maar de wing opgesprongen en vertrokken via wat binnenweegjes hier richting Triberg , onderweg nog een stop gehouden om een koffie of een soepje te benuttigen en alsook de nodige plasjes te gaan doen.

Na dan nog een kwartiertje verder te rijden kwamen we uiteindelijk in Tiberg aan , eerst dwarsdoor het stadje gereden om die koekoeksklok te gaan zoeken, en ja hoor na een beetje speurwerk hebben we die dan uiteindelijk gevonden.Rap even gaan zien en het was 1.20€ per persoon te betalen om er eens een kijkke te gaan nemen wat we ook hebben gedaan.Iedereen had er eindelijk wel wat meer van verwacht maar het bleef toch wel mooi om eens gezien te hebben .

Terug buiten gekomen nog even de klokslag van 15u afgewacht om die koekoek nog even naar buiten te zien komen maar ook dit was al minder dan er verwacht werd , dus de wings weer de sporen gegeven en terug gereden naar het dorp van Triburg waar enorm veel winkeltjes waren van uiteraard koekoeksklokken die je er in wel iedere winkel kon kopen.Een mooi plaatsje uitgekozen om de wings te parkeren en dan de straten gaan afwandelen om even al die mooie winkeltjes te gaan bezichtigen, uiteindelijk zijn we dan recht tegenover de watervallen van Triberg op een terrasje beland om daar iets te drinken en evntueel ook een hapje naar binnen te werken.

Vanf daar zijn we dan weer vertrokken richting Schonau omdat onze wingky alweer meer en meer moest hoesten en naar het hotel wou dan via de grotere wegen zodat we er ook rapper waren.Na een dik uurtje rijden zijn we dan terug aangekomen bij onze verblijfplaats waar we dan zijn begonnen aan het poetsen van onze motoren en mijn aanhanger om die dan ook alweer te laden voor het vertrek van de volgende dag naar huis toe.

Eens alles was gepoetst en geladen zijn we dan de madam gaan betalen en afspraak gemaakt voor morgenvroeg om 7u ontbijt te kunnen krijgen, sommigen van ons zijn dan nog naar het dorp geweest om nog iets te eten en daarna heeft ieder zijn kamer opgezocht om te gaan slapen want morgen word weer een vermoeiende dag naar huis toe , hopelijk deze keer via drogere wegen dan de heenreis.

Dag 8,Van Schonnau naar Barvaux 545 km 21/09/2013

Vanmorgen liep onze wekker wel een beetje vroeg af want om 7u hadden we ontbijt gevraagd doordat we helaas vandaag de rit naar huis zullen moeten aanvangen na een weekje te vertoeven in het mooie dorpje Schonau.Na nog een wat heen en weer lopen naar de garage met tassen, jassen en nog vele andere dingen om de motoren weer te laden zijn we begonnen aan ons ontbijt.

Een uurtje later omstreeks 8u de motoren gaan buiten zetten, de aanhanger eraan en de laatste spullen nog weggestopt en klaar waren we om de start naar huis aan te vatten.Ehter wilden we nog 1 ding doen en dat was nog een groepsfoto voor het pension maken met de motoren en ons allen erop . Zo gezegd zo gedaan en hebben onze sympathieke huisbazin gevraagd om voor ons een foto te nemen wat ze dan ook met heel veel plezier heeft gedaaan.Als tegenprestatie mocht zij dan even plaats nemen op de wing van Jakke om ook van haar nog een fotoke te maken als herrinnering voor later .

En dan begon het uitwuiven en zijn we gestart met de terugwel die liep over wel heel mooie binnenwegen, de rit hadden we trouwens gisteravond nog even rap in elkaar gebokst .Bij het begin liep het al mis met mijn gps die alweer voor de zoveelste maal rare kuren in zich had en besloot Jakke dan maar op kop te gaan rijden anders hadden we nog wel een paar verkeerde baantjes ingedraaid denk ik.

Na enkele tussenstops en tankbeurt kwamen we al terecht in de buurt van Bitburg waar we afscheid hebben genomen van Jakke en Letje die ginder de snelweg op gingen om richting Balen te rijden.De Wingky en Marina kwamen nog met ons mee tot bij ons thuis om nog hun laptop op te halen.Nog even gestopt om te tanken in Saint Vith en dan alweer zeer mooie heuveltjes voor de laatste 60 km naar huis, waar we dan ook veilig weer zijn thuisgekomen omstreeks 19u45.

Na het uitladen van onze aanhanger en onze motor heb ik Wingky en Marina naar het chalet van de buren hierachter gebracht , de kachel en het water aangezet zodat ook hun weer gezellig konden slapen in het chalet want na een rit van 545 km binnendoor waren we allen wel toe aan een goeie nachtrust en ook doordat het al donker en koud was hadden ze besloten hier nog een nachtje te overnachten.Wel zijn we samen nog even een restaurantje in Barvaux gaan bezoeken en er nog even rustig genoten van de laatste vakantieavond en lekker gegeten zeg maar.

De volgende morgen had Cinthy al ontbijt klaargemaakt en hebben we dit nog samen naar binnen gewerkt en daarna afscheid genomen ook van onze WIngky en Marina die nog eerst even naar Luxemburg wilden rijden om daarna naar Beerse af te zakken om dan ook een eind aan hun reis te maken.

Jammer van het minder goeie weer waardoor we dus niet elke dag hebben kunnen rijden.

Het was al bij al toch weer een gezellige bende en kijken uit naar een volgende reis !!!!

De Reis was alles samen goed voor een 1767 Km.